Znáte skike? Kolečkové lyže jsou čím dál oblíbenější. Rozveselí vás a podpoří i lepší kompenzaci diabetu!

Znáte skike? Kolečkové lyže jsou čím dál oblíbenější. Rozveselí vás a podpoří i lepší kompenzaci diabetu!
Podzim láká k výletům do přírody! Proč to letos nezkusit na kolečkách? Zdroj: Shutterstock

Přemýšlíte nad tím, jak vyrazit zdravě do práce? Pěšky je to na dlouho. Jízda na kole sice ušetří čas, ale dojedete uřícení. Kolečkové brusle se také nehodí, neboť cesty ve vašem okolí jsou hrbolaté. Existuje spousta způsobů rychlé přepravy a kardio tréninku v jednom, ale málokterý v sobě spojuje tolik výhod jako skike neboli kolečkové lyže. A co víc, mohou napomoci i k lepší kompenzaci diabetu! Už jste je vyzkoušeli?

Pocitově se jízda na kolečkových lyžích hodně blíží bruslení na ledě či běžkování. Pokud tedy tyto sporty milujete, budete z kolečkových lyží neboli skike nadšení. Nemusíte čekat na zimu a můžete rovnou vyrazit za dobrodružstvím do přírody, ať je jaro, léto nebo podzim!

Netradiční dopravní prostředek s kolečky zaujme kdejakého kolemjdoucího

Moderní technologická vychytávka zvaná skike v sobě kombinuje aspekty bruslení a lyžování. Jedná se o kolečkové terénní lyže, které vás díky chytrému technickému řešení svezou jak do práce v centru města, tak i po horských hřebenech. Záleží jen na vás, jaký styl jízdy si zvolíte. V České republice zatím není toto sportovní vybavení moc populární, určitě se tedy nemusíte bát, že budete označeni za účastníka davové mánie.

Skike jsou jakýmsi hybridem mezi běžkami a kolečkovými bruslemi.  

  • Jsou kratší než klasické lyže. Manipulace s nimi je tedy snazší a nemusíte se bát, že se „pokopete“ špičkami.
  • Mají velká, odolná a vysoce přizpůsobivá kolečka. Ovládání je tudíž velice snadné a bezpečné i pro sportovce – amatéry, kteří mohou mít z klasických pevných kolečkových bruslí respekt.
  • Poradí si i s horším terénem. Klidně je tak můžete vzít na výlet po hlinitých a kamenitých cestách, což by s klasickými bruslemi nešlo.

Vzhledem k celkovému technickému řešení a převládajícímu způsobu pohybu, totiž zejména souběžnému bruslení vpřed, preferuje výrobce označení „lyže“. To jen pro případ, že byste nevěděli, jak o svém novém dopravním prostředku před známými hovořit.

Objevte paddleboarding a vyrazte vstříc letním dobrodružstvím! Ani diabetes není překážkou

Diabetikům: Uzpůsobíte-li příjem inzulínu a sacharidů podle plánovaného vodního dobrodružství, můžete si bez obav dopřát i delší výlet. ...

Rychle, pohodlně a bezpečně. Skike mají řadu výhod

Kolečkové lyže jsou užitečným pomocníkem pro sport i osobní přepravu a oproti běžkám a kolečkovým bruslím vynikají mnoha přednostmi:

  • Mají zpravidla volnou patu. Můžete si tedy vybrat, zda pojedete klasicky souběžně nebo střídavým bruslařským stylem. Patu si pomocí přiloženého nářadí můžete kdykoliv aretovat.
  • Oproti kolečkovým bruslím mají velká flexibilní kola (průměr asi 20 cm), která jsou perfektně ovladatelná a drží směr, někdy až moc dokonale.
  • Se skike můžete stoupat i do kopce díky zpětnému zámku na předních kolech. Kola jsou tak jednoduše zabrzděna a nehrozí, že byste popojeli dozadu. Zámek funguje podobně jako lyžařský vosk, ale značně precizněji.
  • Využíváte-li kolečkové lyže jako dopravní prostředek, například do práce, jistě oceníte fakt, že na ně můžete nastoupit v jakýchkoliv botách a po jízdě pokračujete dál pěšky, ve stejné obuvi. Odpadá tedy nutnost přezouvání. Skike si na klasické boty připevníte jednoduchými a praktickými pásky na suchý zip, které skvěle drží.

Výhod je skutečně mnoho a dá se tedy očekávat, že skike budeme na českých cestách vídat stále častěji. Prozatím se však stále jedná o netradiční sportovní techniku.

Nevýhod najdete jen poskrovnu

Pátrání po nevýhodách je poměrně složité, ale několik jsme jich přece jen odhalili:

  • Lyže mají relativně vysokou hmotnost (jedna váží kolem 2,5 kg). Během cesty tak zaměstnáte zcela jistě stehna a hýždě, což lze brát spíš jako výhodu, zvlášť pokud jedete na skike sportovním stylem.
  • Kolečkové lyže jsou větší než brusle, a manipulace s nimi je tak obtížnější. Při převážení se zpravidla nevejdou do běžných batohů a možná budete muset nést jednu lyži v ruce, což není zrovna praktické.
  • Stejně jako u většiny moderních vychytávek je i u skike další nevýhodou poměrně vysoká pořizovací cena. Neseženete je levněji než za několik tisíc korun (7 000 Kč a výš). Vzhledem ke stoupající popularitě je ale pravděpodobné, že i cena půjde časem dolů.

Brazilský zouk je tancem pro radost i štíhlou linii

Tančit se dá kdekoliv, nepotřebujete speciální povrch ani obuv. Důležitý je však taneční partner! Na rozdíl od většiny jiných sportů může mít ...

Zdravotní přínosy jízdy na kolečkových lyžích

Mnoho lidí využívá skike za účelem posilování fyzické kondice, a to zcela právem. Při jízdě na kolečkových lyžích totiž nenásilným a zdravým způsobem zapojujete mnoho svalových skupin, posilujete srdce i plíce a přispíváte dobré náladě. Jak tedy jízda na netradičním dopravním prostředku ovlivňuje vaše zdraví?

  1. Aerobní aktivita je zátěží na srdce, čímž ho trénuje k vyššímu výkonu. Rychlou jízdou si tak vaše srdce hezky „zapumpuje“.
  2. Svaly začnou využívat více krevní glukózy. Dlouhodobá a pravidelná spotřeba glukózy zvyšuje efektivitu hospodaření s inzulínem. Tím jízda na lyžích předchází rozvoji diabetu a napomáhá k léčbě již vzniklé nemoci.
  3. Jízda na skike je šetrná ke kloubům, podobně jako třeba plavání. Klouby jsou zatěžovány jemně a stabilně (nikoliv nárazově), což posiluje kloubní vazy a svaly kolem nich.
  4. Jedná se o komplexní aktivitu, která optimálně zapojí svalstvo nohou, středu těla, zad i paží. Téměř každá část těla má při jízdě svou úlohu a i krátká projížďka účelně protáhne celé tělo.

Zvláště netrénovaní jedinci mohou zpočátku při jízdě na skike pociťovat rychlejší vyčerpání. Samozřejmě musíte dbát na zdravou míru a při známkách zvýšené únavy tempo zvolněte, zvláště jste-li diabetik. Jízda na kolečkových lyžích je však skvělý způsob, jak si zasportovat, dopravit se na cílové místo a pobavit se v jednom.

Zdroj: Skateworldleesburg, Bezky, Skike

8455

Diskuze k článku