Žádná sleva není zadarmo, na některé může pacient i doplatit
Před časem vyplula na veřejnost informace, jakým způsobem některé nemocnice nakupují léčiva. Využívají smluvní ceny a množstevní slevy, ale pojišťovnám účtují ceny plné. Tato léčiva jsou pak z ryze ekonomických důvodů preferována před ostatními. V konečném důsledku na to může doplatit pacient.
Již několikrát jsme se v rubrice Absurdistán zmiňovali o nešvaru zvaném „Pozitivní listy“. Jedná se o seznamy léčiv, prostředků zdravotnické techniky a služeb, které sepisuje vedení nemocnic. Tyto pozitivní listy jsou závazným doporučením, které nutí lékaře používat a předepisovat jen léky a zdravotní pomůcky uvedené na tomto seznamu. Za neuposlechnutí hrozí lékařům sankce. Ty samozřejmě nikde uvedeny nejsou, ale dle našich informací již někde uplatněny byly.
Když je cena na prvním místě
Pozitivní listy používají mnohá státní, krajská, městská, ale i větší soukromá zdravotnická zařízení (nemluvíme o soukromých ambulancích). V praxi to znamená, že se na léčbu nepoužívají všechny dostupné léky a pomůcky, ale jen některé. Na základě jakých parametrů jsou vybírány? No samozřejmě, že podle ceny. Jindy se zase upřednostňují léky od určitého výrobce, i když existují dostupné varianty ve stejné cenové kategorii. Je to proto, že nemocnice chce omezením sortimentu, a tedy snížením množství dodavatelů, dosáhnout větších objemů nákupů.
Jeden příklad z praxe
V běžném obchodním světě je normální, že za větší odběr zboží je poskytována sleva. Může mít slevy také nemocnice? Před časem Thomayerova nemocnice zveřejnila v povinném registru smluv (smlouvy.gov.cz) smlouvu, která ji opravňovala zpětně čerpat za odebrané množství léčiv nemalé finanční bonusy. Vyšlo tak najevo, že nemocnice může nakupovat léky až s 22% slevou, zatímco zdravotní pojišťovně účtuje k proplacení plnou cenu. Snad není pochyb o tom, že ušetřené finance chtějí využít ve prospěch zkvalitnění péče svých pacientů, ale… Neměla by slevu spíše dostat zdravotní pojišťovna? V konečném důsledku by určitě dosáhla na větší bonusy, než nemocnice. Thomayerova nemocnice již dotyčnou smlouvu z veřejné nástěnky stáhla, ale bdělým novinářům (DIAstyl byl mezi nimi) se ji podařilo zachytit a máme ji k dispozici.
Omezení pro lékaře i pacienty
Co znamenají pozitivní listy pro nás pacienty? Když se například dodavatel našich proužků do glukometru nedohodne s vedením nemocnice na slevě, nebo na zpětných bonusech, nemusí být tyto proužky uvedeny v pozitivních listech. Lékař vám však bude moci psát pouze proužky ze seznamu. Nemocnice na nich vydělá díky slevě nebo bonusům výrazně více než na těch, které chcete používat vy, protože vám vyhovují.
Máme příklady z praxe, kdy se stalo, že lékaři některé proužky odmítli napsat, aby neměli problémy s vedením nemocnice. Zájem pacienta je v tom případě naprosto mimo zájem poskytovatele péče, tedy nemocnice. Lékař je dle našeho názoru omezován ve svém poslání léčit podle nejlepšího vědomí a svědomí, protože ve využití hrazených léků a pomůcek musí volit ty, které přinášejí největší ekonomický efekt. Pojišťovna za vás ale zaplatí za všechny značky proužků úplně stejně.
Vedení nemocnic by nemělo určovat, jaké proužky budeme používat
Je potřeba si jasně uvědomit, že zdravotní péči si hradí, prostřednictvím zdravotního pojištění, každý sám (někdo s přispěním státu). Vedení nemocnic by tedy nemělo rozhodovat o tom, jaké proužky do glukometru nám za naše peníze zdravotní pojišťovna koupí. Problém se týká zdravotních pomůcek i léků. Někdy ani nemusíme vědět, jestli nám lékař mění léky proto, že má na mysli zlepšení našeho zdravotního stavu, nebo jen plní nařízení nemocnice, která sleduje výhradně ekonomické cíle. Nenechávejme si případná podezření pro sebe, ale ptejme se a chtějme vysvětlit změnu medikace, nebo pomůcek k léčbě. Dejte nám určitě vědět, jestli jste se s tímto problémem osobně setkali.
Jan Kyselý
333
Zdroj fotografie: Shutterstock, není-li uvedeno
Zdroj informací: archivní číslo časopisu DIAstyl, není-li uveden jiný