Podpořte kreativitu u předškolních dětí a buďte na ně při tom laskaví. Každé z nich se vyvíjí jiným tempem

Podpořte kreativitu u předškolních dětí a buďte na ně při tom laskaví. Každé z nich se vyvíjí jiným tempem
Jak podpořit u předškolních dětí zvídavost? Zdroj: Herminapress

Dítě ve věkové kategorii 5+ už dosáhlo určité úrovně vývoje ve fyzické, kognitivní i sociální oblasti. Poradí si s řešením lehčích problémů, dokáže vysvětlit jednodušší principy a třídit věci do základních kategorií. Jak v klíčovém období před zahájením školní docházky podpořit kreativitu a další vývoj správnými herními aktivitami?

Každé dítě je jedinečná, teprve se formující osobnost. Všechny děti nedělají pokroky stejně rychle a stejně snadno. Zatímco některé dítě dosáhne určitého stupně vývoje dříve, jiné o něco později. To nemusí nutně znamenat, že je s vaším potomkem něco v nepořádku. I když to většinu rodičů svádí k porovnávání s dětmi v okolí, nenechte se tím ovlivnit, nebo dokonce znervóznit.

Rozkvetlé lípy právě lákají ke sběru květu. Vyzrajte s jeho pomocí na zimní horečky a dýchací potíže

Lipový květ se určitě hodí nasbírat do zásoby. Dá se zpracovat na mnoho způsobů a do dalšího roku vám jistě nezbyde. Sbírejte ale raději jen po ...

Aktivní přístup a zvídavost dětem v budoucnu zůstane

Dítě v předškolním věku umí na úrovni kognitivních schopností formulovat své myšlenky, klasifikovat dílčí prvky a třídit je do jednotlivých kategorií, řešit jednodušší problémy a vysvětlovat – zvládne například vrstevníkům vysvětlit pravidla hry. Je zároveň schopné rozeznávat autority, řídit se danými pravidly a budovat si přátelské vztahy kolem sebe. Namaluje rozpoznatelný obrázek, napíše své jméno a dokáže dotahovat činnosti do konce, aniž by muselo být upomínáno, co a jak má dělat. Začíná se rozvíjet schopnost porovnávat věci mezi sebou a rozšiřuje se kapacita paměti.

Jedny z klíčových schopností, na nichž je třeba v tomto věku pracovat, jsou představivost a kreativita. „Kreativní děti jsou vnímavé, spontánní a originální. Hledají stále nová, neotřelá řešení, pracují samy na sobě a neustále posouvají hranice svých možností. Aktivní přístup a zvídavost jim zůstanou a stanou se v dospělosti nedocenitelnými kvalitami nejen v profesním životě, ale i v tom osobním,“ říká Lenka Pachmanová, zakladatelka platformy sdružující všechny nadšené tvůrce Idea Creative.

Osvěžující kiwi řezy: Super zdroj vitamínu C, který dostane pod kontrolu i vaši glykémii

Už dávno byl vyvrácen mýtus, že by se diabetici měli ovoci vyhýbat. Jednak je nabité vitamíny a minerály, ale také velmi důležitou vlákninou, ...

Na hračkách záleží

Chcete-li tuto složku osobnosti u dítěte rozvíjet, pořiďte mu takové hračky, s nimiž se dá nějak pracovat, dotvářet je, spojovat, skládat, seskupovat a vyrábět z nich originální díla. Perfektním příkladem jsou dnes tolik populární modelovací hmoty, kterých je na trhu bezpočet druhů.

„Práce s tvarovacími hmotami dětem pomáhá zlepšovat fantazii, tvořivost a zručnost. Vymýšlení různých tvarů, modelování a míchání barev zvyšuje tvůrčí schopnosti, zlepšuje koncentraci a zdokonaluje koordinaci ruce – oči,“ vysvětluje Pachmanová a dodává:

„Existuje celá řada druhů modelovacích hmot na kreativní tvoření, od samotvrdnoucích přes tvrditelné teplem po ty kuličkové. Pamatujte na to, že vybíráte modelovací hmoty pro děti, a tak by mělo jít o speciální hmotu určenou těm nejmenším tvůrcům. Takové produkty se vyznačují snadnou tvarovatelností i manipulací pro malé dětské ručky. Před pořízením vybrané hmoty si také rozmyslete, zda necháte děti hotový výrobek pomalovat podle jejich fantazie a pořídíte bílou hmotu, nebo jestli vyberete spíše hmoty v široké barevné paletě.“

Zdroj: Lenka Pachmanová, redakce

557

Diskuze k článku