Diabetička Zuzana Habáňová o cestování s cukrovkou: „S bílou hůlkou jsem procestovala už 50 zemí“
Konverzační průvodce: Obrázky pomáhají pamatovat si víc
Souhlasíte s tvrzením, že pomocí obrázků dokážeme leckdy vyjádřit více než jen psaným textem? A nejen to - s pomocí obrázků si můžeme i více zapamatovat. Důkazem je edukační příručka pro diabetiky - Konverzační průvodce.
Pokud jste pravidelnými čtenáři DIAstylu, pak již víte, že jsme vám v časopise i na webových stránkách představili Konverzační mapyTM jako pomůcku, kterou zdravotníci používají pro tzv. „skupinovou“ edukaci diabetiků. Seznámili jste se jak s jednotlivými typy map, tak i s poznatky pacientů z jejich využití v praxi. Viděli jste, že mapy existují pro diabetiky v různých koutech světa. Určitě jsou mezi vámi tací, kteří absolvovali edukaci o cukrovce právě ve skupině s několika dalšími „spolupacienty“, ať už ve vaší dia ambulanci nad mapou nebo třeba na rekondičním pobytu.
Takovéto skupinové vzdělávání není ale automaticky organizováno na všech diabetologických pracovištích. To, co jste zažili na vlastní kůži nejspíše všichni, je tzv. „individuální“ edukace. Jednoduše řečeno jeden na jednoho, dvojice diabetik – lékař nebo diabetik – zdravotní sestra. Vzpomenete si ještě na chvíle, kdy jste se nově dozvěděli, že máte cukrovku, a při tom vám lékaři vysvětlovali, co vše to obnáší, jaké změny bude potřeba v dosavadním životě provést, co se naučit, jak jíst, jak užívat léky nebo si aplikovat inzulin…?
To vše patrně probíhalo převážně jako ústní vysvětlování mezi vámi a lékařem/sestrou. A tím se dostáváme k tématu dnešního dílu – Konverzační průvodceTM.
Obrázky a paměť
Knížky pro děti jsou plné obrázků, zatímco v knihách pro dospělé naprosto převažuje psaný text. Není to v některých situacích škoda? Proč jsou dětské knížky barevné a kreslené? Každý by jistě odpověděl: „To je jasné, přece aby tomu děti rozuměly, bavilo je to a dokázaly si lépe představit děj…“ Možná bychom i my dospělí dokázali některé poznatky pochopit lépe, kdybychom je i „viděli“, nejenom o nich četli. Vezměme si například hypoglykemii. Jakým způsobem jste o ní slyšeli poprvé (pravděpodobně od zdravotníků ve vaší diabetologické ambulanci)? Sestra nebo lékař vám nejspíše popisovali příznaky, které hypoglykemie přináší, možná jste dostali i nějaký leták. Jak velkou část těch informací jste pak byli schopni zopakovat po zavření dveří na chodbě před ordinací a kolik jste si pak vybavili po dalších pár hodinách z domova?
Pohled na diabetika v hypoglykemii se vám vryje do paměti hlouběji
Obrázky vedou často k lepšímu zapamatování než jen samotný písemný nebo ústně sdělený text. Pohledem na nakreslenou postavu můžeme vnímat i její emocionální rozpoložení.
Diabetik, který dosud hypoglykemii na sobě nikdy nepocítil, si hůře dělá skutečnou představu, jak taková hypoglykemie může probíhat. My zdravotníci obvykle našim pacientům říkáme: „Začnete se potit, mohou se vám třást ruce, můžete být nervózní, může vám být špatně…“ Představivost člověka ale ještě lépe podpoříme, pokud mu ústní informace podložíme obrázkem. Například jako v tomto článku. Na obrázku můžete vidět pána – pojmenujme ho například Emil. Jak se podle vás právě cítí? Je mu dobře? Nevypadá tak. Všichni vidíme, že je Emil opocený, bledý. Má hlad, může vnímat úzkost, možná mu buší rychle srdce. Pokud nezají včas hypoglykemii něčím sladkým, rozostřuje se mu zrak, objevuje se brnění kolem úst a náš diabetik se stává více a více podrážděným. Takhle nějak může probíhat hypoglykemie. Nejen u Emila, ale i u vás. Jako nový diabetik se příznaky hypoglykemie na začátku učíte teoreticky, možná se vám ale pohled na Emila a jeho obtíže vryje do paměti o něco hlouběji než jenom ústně podaný text ve zdravotnické ambulanci.
Konverzační průvodceTM
Konverzační průvodceTM je pomůcka, kterou mohou použít diabetologové a edukační sestry pro individuální rozhovory se svými pacienty. Představte si průvodce jednoduše jako o něco větší papírový stolní kalendář plný obrázků týkajících se života diabetika. Kalendář se v ordinaci postaví na stůl, u kterého sedíte společně s vaším lékařem nebo sestrou, a při pohledu na jednotlivé stránky si postupně vysvětlujete různé poznatky a důležité údaje o cukrovce. Pro lepší představivost vidíte podstatné informace i nakresleny, jako například právě výše zmíněný obrázek pana Emila s příznaky hypoglykemie.
Konverzační průvodceTM existuje ve 4 různých variantách:
- Život s diabetem
- Cesta k vytvoření zdravého životního stylu
- Zahájení léčby inzulinem
- Snižování rizika komplikací
První konverzační průvodceTM: Život s diabetem
Tento pomocník v edukaci začíná doslova od samotného začátku – od okamžiku, kdy jste onemocněli cukrovkou. Na prvních stránkách kalendáře probíráte se zdravotníkem, co to vlastně cukrovka je, jak funguje slinivka břišní v našem těle jako výrobna inzulinu, jaké pocity a vjemy můžete na sobě cítit při hyperglykemii a hypoglykemii a mnoho dalšího. První dny a týdny po novém zjištění cukrovky jsou u většiny diabetiků nedílně spjaty i s prožíváním různých emocí, jak můžete vidět na obrázku z kalendáře „Pocity a emoce“. Dokážete si ještě vybavit vlastní pocity, když jste poprvé slyšeli od lékaře onu větu: „Máte cukrovku“…? Cítili jste se tehdy jako některá postava z výše zmíněného obrázku?
Druhý konverzační průvodceTM: Cesta k vytvoření zdravého životního stylu
Mnozí z nás by jistě rádi žili zdravě. Ne vždy a v každé situaci se nám to ale daří a právě ona cesta k vytvoření zdravého životního stylu bývá často poměrně trnitá. Více pohybu, sport, zdravá strava, nepřejídat se. A znovu dokola. To je mantra diabetika, jak dosáhnout lepších výsledků i kondice. Zeptala jsem se naší edukační sestry Gabriely Tomáškové, kterou stránku z tohoto Konverzačního průvodceTM využívá nejčastěji: „Nejvíce používám při individuální edukaci o jídle stránku s nakresleným talířem – tak probírám s pacientem nejen to, co by měl jíst, ale soustředíme se společně i na složení a velikost porcí jednotlivých jídel.“
V dnešním díle jsme si představili první dva ze čtyř „kalendářů“ – Konverzačních průvodcůTM. V příštím vydání DIAstylu uvidíte, co v sobě ukrývají zbývající průvodci.
as. MUDr. Jarmila Jirkovská
739
Zdroj fotografie: Shutterstock, není-li uvedeno
Zdroj informací: archivní číslo časopisu DIAstyl, není-li uveden jiný