Jak posílit imunitu? Pomohou vám běžně dostupné potraviny. Mnohé máte ve spíži
Jak mě porucha čtečky zastihla v Římě aneb Zkušenost s reklamací FreeStyle Libre
Zdroj: Shutterstock
Na českém trhu existují dva systémy, které chrání diabetická bříška prstů od každodenního a bolestivého měření glykémie. Prvním z nich je FreeStyle Libre, který se skládá ze čtečky senzoru a senzoru samotného. Druhým z nich je systém Dexcom, který taktéž disponuje senzorem a čtečkou, případně se dá propojit s chytrým telefonem. Oba systémy jsou však stále jen pouhou technikou, a tak se může stát, že s nimi narazíte na chybu. Víte, kam se obrátit pro radu? Nebo senzor jednoduše vyhodíte do koše a použijete nový?
U systému FreeStyle Libre proplácí pojišťovny diabetikům 1. typu čtečku jednou za čtyři roky a 26 senzorů za dvanáct po sobě jdoucích měsíců (diabetici 2. typu si tento systém mohou pořídit jako samoplátci). Uživatelé Dexcomu mají roční rozpočet v hodnotě 60 000 Kč s DPH (diabetikům 2. typu není prozatím tento systém dostupný). Může se však stát, že čtečka nebo senzor nebudou fungovat tak, jak by měly. Pojďte se s námi podívat na to, jak v takových případech postupovat.
Co vše může být špatně?
I ta sebedokonalejší technika může někdy zklamat, a to se samozřejmě týká i senzoru nebo čtečky. U čtečky se může pokazit více věcí – nejčastěji zlobí jiné hodnoty glykémie. Čtečka vám také může často hlásit chybu, může se libovolně vypínat, nebo její baterie nevydrží ani jeden den. Senzor vás může potrápit tím, že se vůbec nenačte, nebo ho čtečka (například po koupeli) nemusí už “najít”.
Fakt: Senzor u FreeStyle Libre by měl na paži bez problémů fungovat celých 14 dnů (zde se dočtete, jak na jeho správnou aplikaci) a životnost čtečky se pohybuje okolo tří let. U systému Dexcom by měl senzor fungovat 10 dnů – čtečkou většinou nahrazujete váš chytrý telefon.
Bezplatná infolinka
Společnost Abbott, jejímž produktem je právě systém FreeStyle Libre, sídlí i v České republice. Díky tomu zde má zřízenou bezplatnou informační a reklamační linku, kam se dovoláte každý všední den od 8:00 do 16:00 hodin, a to na telefonním čísle 800 189 564. Tamní pracovníci vám velmi pohotově sdělí všechny potřebné informace, na které budete chtít ohledně čtečky a senzoru znát odpověď.
I systém Dexcom má v České republice zastoupení. S problémy ohledně nefunkčního zařízení nebo správného nastavení můžete kontaktovat jejich pracovníky na bezplatné lince 800 100 261 nebo na e-mailové adrese info@aimport.cz.
Ze zkušeností autorky článku: „Má čtečka měla už svá nejlepší léta za sebou. Každý večer musela být připojená ke kabelu nabíječky, aby jen tak tak vydržela do dalšího večera. Na jedné večerní procházce se mi čtečka opět vybila, ale po napojení na kabel se celá restartovala. To znamenalo, že si nepamatovala ani senzor, který jsem si aplikovala dva dny před tím. Situace byla o to nepříjemnější, že jsem byla zrovna na dovolené v Římě. Na cestování jsem však vždy připravená, a tak jsem po zbytek dnů v cizině používala glukometr s měřicími proužky. Protože jsem si myslela, že se jedná o pouhý zkrat, aplikovala jsem po návratu domů nový senzor, ale situace se opakovala. Druhý den jsem tedy zavolala na infolinku, tam jsem vše vysvětlila, dodala níže uvedené informace a již následující den jsem dostala úplně novou čtečku a k tomu i dva nové senzory.
Co si připravit před samotným telefonátem?
Pracovníci infolinky jsou připraveni na všechny možnosti, tedy nejen na to vám kvalitně a pohotově poradit s nastavením čtečky, ale také s vámi mohou vyřídit reklamaci nebo výměnu (mé vlastní zkušenosti se týkají pouze systému FreeStyle Libre, kterého jsem sama uživatelem, ale předpokládám, že to budou mít oba systémy stejně). V případě vadného senzoru si ponechejte i samotný senzor, nevyhazujte ho! Stejně tak si vždy ponechejte i horní nálepku od obalu, na kterém je uvedeno sériové číslo senzoru, který právě používáte. Nebo si alespoň číslo někam zapište.
Matky diabetičky čelí často obavě z dědičnosti cukrovky. Geny neovlivníte, vnější vlivy ano
Všechny formy diabetu jsou dědičné a na vině není pouze jeden konkrétní gen, ale hned několik. I proto se onemocnění cukrovky nazývá polygenní. ...
Před samotným telefonátem si připravte:
- Fakturu – tu budete potřebovat především kvůli čísle objednávky. Fakturu jste obdrželi e-mailem z e-shopu, u kterého jste čtečku objednávali, nebo vám byla doručena poštou spolu se systémem. V případě, že číslo objednávky nedohledáte, můžete se pokusit domluvit s e-shopem, aby vám fakturu poslali znovu.
- Sériová čísla – číslo senzoru najdete na každém plastovém víčku. Sériové číslo čtečky najdete na samotné čtečce – na zadní straně (používáním však může být poměrně ošoupané). Najdete ho však i na krabičce, ve které jste čtečku dostali, případně dohledáte v samotné čtečce po rozkliknutí ozubeného kolečka.
- Samotnou čtečku – operátoři s vámi mohou nastavení a určité problémy řešit přímo po telefonu, proto je dobré mít čtečku po ruce, ale hlavně nabitou.
Jak postupovat po telefonátu?
Pracovníci infolinky vám vše stručně vysvětlí a v případě reklamace nebo výměny vám ochotně poradí, jak postupovat. Samozřejmě se to neobejde bez faktury a sériových čísel. Také se vás pravděpodobně zeptají, zda jste měli nějakou vážnou hypoglykemickou příhodu během doby, kdy jste se na čtečku nebo senzor nemohli spolehnout. Z této otázky je patrné, že společnosti vyrábějící pomůcky pro diabetiky berou svou práci opravdu zodpovědně. Jsou si totiž vědomy toho, že čtečka i senzory jsou pro mnohé diabetiky životně důležité.
Vrácení poškozeného systému: S velkou pravděpodobností po vás budou chtít čtečku nebo senzor vrátit zpět. S novým systémem vám tak přijde také obálka s již nalepeným štítkem, kam vložíte potřebné věci a zalepenou obálku vhodíte do jakékoliv poštovní schránky.
Zdroje: lekarna.cz, freestylelibre.cz
7245