50% pacientů nedodržuje předepsanou léčbu. Proč?

50% pacientů nedodržuje předepsanou léčbu. Proč?

Zapomněl jsem, cítím se zdravá, léky mi nedělají dobře – tak zní nejčastější výmluvy pacientů, proč nedodržují doporučenou léčbu. Průzkum mezi pětistovkou diabetiků, lidí s vysokým cholesterolem a tlakem a ve stovce ordinací praktiků a internistů iniciovala společnost Teva Pharmaceuticals v rámci Týdne adherence.

K nedodržování léčby předepsané lékařem se přiznala polovina dotázaných. Ochota spolupracovat a dodržovat doporučení lékaře (adherence) je přitom pro úspěšnou léčbu klíčová.

Největší hříšníci jsou diabetici II. typu a lidé s vysokým tlakem a cholesterolem

Dotazník mezi 510 pacienty praktických lékařů a internistů ukázal, že nejvíce lidé bojují s dodržováním diety a cvičením. V polovině případů neberou pravidelně své léky, tak jak mají. Buď na ně zapomínají, nebo je neužívají, protože se bez nich cítí dobře. Podle MUDr. Igora Karena, praktického lékaře ze Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP, jsou největšími „hříšníky“ diabetici II. typu, lidé s vysokým krevním tlakem a cholesterolem. Jejich nemoc totiž nebolí, zato jim to „spočítá“ v podobě těžkých zdravotních komplikací později.
„Snažím se vždy pacientům vysvětlit, že léčba je běh na dlouhou trať a že je opravdu důležité, aby ji dodržovali poctivě. Ukazuji jim výsledky krevních testů a to, jak se zhoršily, když léky neberou. Musí si uvědomit, že i když je nyní nemoc nebolí, mohou na ni v budoucnu dokonce i zemřít,“ říká MUDr. Igor Karen.

Mladí pacienti si možnost vzniku komplikací nepřipouští

Dotazník mezi pacienty ukázal, že pro ženy – chronické pacientky – je nejobtížnější pravidelně cvičit a hubnout, pro muže je problémem abstinence, kouření a dieta.
Předepsanou léčbu nejlépe dodržují hubení, nekuřáci a lidé, kteří nežijí v Praze. Potíže s adherencí mají nejvíce lidé mladší 40 let. „Mladí lidé si často možnost vzniku závažných onemocnění a jejich komplikací nepřipouští a své zdraví zanedbávají. Snaží se budovat kariéru, starají se o rodinu a na sebe nemyslí. Nemoc na sebe ale dříve či později upozorní,“ vysvětluje MUDr. Marcela Szabó, diabetoložka a členka výboru České diabetologické společnosti ČLS JEP.

Lidé často věří více internetu

Lékaři se shodují v tom, že si pacienti dostatečně neuvědomují rizika svých nemocí. Důležité je vysvětlování ze strany lékařů. „Je potřeba, aby sám lékař věřil, že je léčba účinná, a přesvědčil o tom i pacienta. Pomáhá například, když nemocnému vysvětlíme, že lék testovalo v klinické studii tisíce lidí a jeho pozitivní účinek se prokázal u drtivé většiny z nich. Na tento silný argument pacienti většinou reagují pozitivně,“ říká prof. MUDr. Richard Češka, CSc., FACP, FEFIM, předseda České internistické společnosti ČLS JEP a doplňuje: „Bohužel se často setkáváme s tím, že si pacienti najdou nepodložené informace na internetu, kterým věří více. Snažíme se dezinformace vyvracet, ale je to mnohdy velmi obtížné.“

Pomoci mohou lékárníci i moderní technologie

O tom, jak podpořit adherenci pacientů, diskutovali na konci října lékaři, lékárníci, zástupci zdravotních pojišťoven i ministerstva zdravotnictví u kulatého stolu, který zorganizovala společnost Teva Pharmaceuticals. Jeden ze způsobů, jak zlepšit adherenci u pacientů trpících diabetem II. typu, vysokým krevním tlakem či cholesterolem, vidí v moderních technologiích. Mobilní aplikace by například pacientům připomínaly, aby si vzali své léky. Diabetici si už nyní mohou díky chytrému telefonu hlídat svůj jídelníček.

Pomoci k lepší adherenci by měl podle odborníků i tzv. lékový záznam. Důležitá je také spolupráce lékárníků. Podle předsedy Sekce nemocničních lékárníků České farmaceutické společnosti ČLS JEP Mgr. Michala Hojného může lékárník odhalit, jestli pacient léky správně užívá. „Stačí pár otázek a zkušený lékárník odhalí, jestli pacient dodržuje adherenci, nebo ne. Může ho také motivovat například k pravidelnému měření krevního tlaku,“ říká Mgr. Michal Hojný a dodává: „Lékárník může ke
zlepšení adherence dobře využít také inovativní obaly některých léků, které jsou přehledné a mají jasné místo na poznámku, kdy lék brát.“

Nejoblíbenější výmluvy pacientů

Správnou komunikaci mezi pacientem a lékárníkem ukazuje také nové video o adherenci, které připravila společnost Teva Pharmaceuticals. V dalších nahrávkách představuje nejčastější výmluvy pacientů i to, jak je řešit. Videa jsou dostupná na Youtube kanálu Teva Česko.

Další tipy, jak správně dodržovat adherenci, najdou pacienti na webu https://www.teva.cz/o-adherenci.

1022

Zdroj fotografie: Shutterstock, není-li uvedeno

Zdroj informací: archivní číslo časopisu DIAstyl, není-li uveden jiný

Diskuze k článku